آقای 55 ساله چاق با تنگی نفس
اثر چاقی بر ریه

  • 1,680
  • 202

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

    بیمار آقای ۵۵ ساله با شاخص توده بدنی بیشتر از ۳۰ که با تشدید تنگی نفس در روزهای اخیر مراجعه نموده است در بررسی‌های انجام شده کاهش صدای ریوی سمت راست مشهود می باشد همچنین بیمار علائم تب لرز و بیحالی را ذکر می‌کند برای بیمار hrct درخواست کردیم

    دیدن سی تی اسکن بیمار

    در سی تی اسکن بیمار نشانه های کووید 19 به همراه فلج دیافراگم در ریه راست مشاهده می شود!

    چرا بر اثر چاقی مشکلات تنفسی رخ می دهند؟
    با افزایش وزن و BMI حجم ریه، کاهش پیدا می کند. این امر وارد شدن هوا به ریه را محدود می کند و موارد زیر نیز کاهش پیدا می کنند:

    حجم هوای بازدم در 1 ثانیه (FEV1)
    ظرفیت حیاتی اجباری (FVC)
    ظرفیت باقیمانده کاربردی (FRC)
    حجم ذخیره بازدمی (ERV)
    حجم باقی مانده (RV)
    ظرفیت کل ریه (TLC)

    توزیع چربی و مشکلات تنفسی
    چاقی اطراف شکم بیشتر منجر به بدتر شدن عملکرد ریه و علائم تنفسی می شود. رسوب کمتر چربی کمتر با مشکلات تنفسی در ارتباط می باشد.

    فرضیه محققان این است که رسوب بافت چربی بر روی دیواره شکم و اندام داخلی شکم حرکت دیافراگم را کاهش داده و میزان منبسط شدن ریه را محدود می کند و این امر باعث کاهش ظرفیت ریه می شود. عملکرد عضلات تنفسی نیز در افراد چاق بدتر می شود، درست شبیه افراد مبتلا به بیماری های اسدادی مزمن ریوی (COPD).

    چاقی و بیماری های سیستم تنفسی
    چاقی بیشتر از آنچه تصور می شود، بر روی سیستم تنفسی تاثیر می گذارد. برخی تاثیرات چاقی بر روی سیستم تنفسی بروز بیماری های مختلف می باشد که عبارتند از:

    تنگی نفس فعالیتی – این حالت تنگی نفس شدید است که بر اثر فعالیت های جزئی بروز می کند. این مشکل در بین افراد چاق بسیار رایج است.
    سندروم آپنه خواب انسدادی – این شرایط باعث بسته شدن یا تنگ شدن مسیر هوا در زمان خواب می شود که منجر به خر و پف کردن در خواب، بیدار شدن های مکرر و کم خوابی خواهد شد.
    بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)
    آسم – افراد چاق بیشتر در معرض خطر تشدید آسم می باشند. مطالعات نشان داده اند که افراد دارای اضافه وزن به اندازه 38 درصد و افراد چاق به اندازه 92 درصد بیش از دیگران در معرض ابتلا به آسم هستند. به علاوه افراد چاق مبتلا به آسم بیشتر دچار حملات حاد می شوند و به دارو و مراقبت های پزشکی بیشتری نیاز دارند.
    سندروم هیپوونتیلاسیون یا بیماری پیک ویکن – افراد چاق دارای ظرفیت کمتری در ریه خود هستند و در نتیجه در تامین اکسیژن کافی برای بدن خود دچار مشکل می شوند. این امر منجر به کاهش اکسیژن کل بدن می شود

    منبع

    ما از ایده‌های ناب شما استقبال می‌کنیم، اگر ایده‌ای دارید با ما در میان بگذارید

    09120126891

    info@elmpajooh.ac.ir

    مشهد، میدان هنرستان،شهید فکوری 30، پلاک 201، طبقه اول