آموزش بیماران مشکوک به آنفلوانزا یا کرونا؛ دکتر مسعود شهابیان
آموزش بیماران مبتلا به سرفه، تب، ضعف و خستگی، که مشکوک به بیماری آنفلوانزا، کرونا و اومیکرون هستند

  • 1,805
  • 539

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

    نوشته دکتر مسعود شهابیان

    متخصص طب اورژانس

    خلاصه مطلب:

    شما بیماری عفونی ویروسی تنفسی دارید که کاملا مسری است و نیاز به استراحت، نوشیدن مایعات گرم، و مصرف بعضی داروها دارد. ضعف و بدن درد در بعضی بیماران خیلی شدید می شود و می گویند که انگار فلج شده اند .ممکن است بیماری شما آنقدر شدید شود که لازم باشد روزانه به پزشک مراجعه کنند و سرم تزریقی دریافت نمایند.

    متن کامل:

    بیماری عفونی تنفسی که در زمستان 1401 در ایران شیوع یافته؛ به احتمال زیاد ویروس اومیکرون است که طبق بررسی های آزمایشگاهی نام XBB و BQ1.1 بر آن گذاشته اند. این ویروس در اواخر پاییز در ژاپن، کشورهای اروپایی و ایالات متحده شایع بوده است.

    احتمال شیوع فراوان این ویروس به دلیل قدرت سرایت بالا وجود دارد و علاوه بر آن، متاسفانه وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1401 واکسیناسیون کووید را به خوبی پیگیری نکرده است و میزان زیادی از مردم پادتن لازم را در خونشان ندارند. به همین دلیل هم احتمال شیوع اومیکرون با زیرسویه های ذکر شده در بالا خیلی زیاد است و هم احتمال شیوع کووید نوع دلتا که در مرداد و شهریور 1400 مرگ و میر فراوانی داشت، وجود دارد.

    عموما این بیماری برای 10 روز امکان انتقال شدید دارد و باید قرنطینه حتما رعایت شود. ولی میزان استعلاجی درمانی که هر سازمان یا اداره قبول می کند، متفاوت است و بستگی به دستورالعمل داخلی آن دارد. طبق پروتکلی که CDC آمریکا درباره دوران سرایت پذیری اومیکرون منتشر کرده بود، این دوران در 5 روز اول حداکتر بوده؛ ولی تا 10 روز هم امکان انتقال وجود دارد.

    نکته جالب در مورد این ویروس این که ظرف مدت محدود یک ماه، ممکن است فرد را 2 یا 3 بار به بیماری مبتلا کند! پس در صورتیکه مبتلا شدید و پس از چند روز بهبود یافتید، حتما ماسک استفاده کنید و از اجتماعات و افراد بیمار دوری کنید!

    طول مدت علایم در این بیماری حدود 8 تا 14 روز در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است علائم مختلفی در افراد مختلف ایجاد کند. ممکن است تعداد زیادی از افراد، حتی متوجه بروز بیماری در خود نشوند و فقط یکی دو روزی، تب خفیف و گلودرد داشته باشند! ولی در برخی دیگر، مهمترین شاخصه این بیماری، خستگی و ضعف بسیار شدید (به گفته بیماران؛ ایجاد فلج پس از انجام فعالیت مختصر) باشد که حداقل برای چند هفته طول می کشد. سایر مشخصات این بیماری شامل تب و لرز، تعریق شبانه، گلودرد شدید، خلط فراوان پشت حلق، گوش درد، درد در ناحیه خلفی سر، سرفه، تنگی نفس، کمر درد، اسهال و گاهی شکم درد و … می باشد! همین طور که مشخص است، این بیماری علائم بسیار متفاوتی ایجاد می کند که شاید مشخص مهم آن، ” خستگی و ضعف بیش از حد” باشد!

    نکنه این است که در صورت بروز بیماری، چه کنیم؟ مهمترین پاسخ این است که هیچ کاری نکنید!! استراحت، استراحت و استراحت! شاید لازم باشد که تا چندین روز، حتی فعالیت های معمولی روزانه را هم انجام ندهید، ورزش نکنید، فعالیت سنگین و پیاده روی نداشته باشید، تا دوره بیماری تمام شود. نوشیدن مایعات فراوان در این بیماری خیلی مهم است ( چایی، دمنوش، آب میوه، سوپ و …). تا حد ممکن از غذاهای فست فودی و سرخ کردنی دوری کنید. فراموش نکنید که بیماری شما قابل سرایت است و خود را قرنطینه کنید، در اجتماعات نروید، نزدیک افراد کهننسال، افراد با عمل جراحی قلب باز، افراد شیمی درمانی، بیماران با مصرف کورتون و انسولین نروید!

    پرسش مهم دیگر این است که چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ به نظر من، تا زمانی که با استراحت در منزل، نوشیدن مایعات فراوان، و مصرف داروهایی مثل قرص سرماخوردگی و استامینوفن؛ حال عمومی شما خوب باشد، نیاز به مراجعه به پزشک وجود ندارد ( همانطور که گفتم، خیلی افراد علائم خیلی خفیف یا ناچیزی دارند). اما اگر کسی کهنسال است، بیماری دیابت یا پرفشاری خون دارد، عمل جراحی باز قلب کرده است، شیمی درمانی می شود یا انواع کورتون را مصرف می کند، باید فورا به پزشک مراجعه کند!

    انواع و اقسام داروهای مختلفی ممکن است برای این بیماری تجویز شود که در صورت مراجعه به پزشک، برای شما تجویز خواهد شد. ولی من بر اساس پروتکل درمانی ایران، انگلیس و ایالات متحده، فهرستی از داروهای بی اثر در این بیماری را در اینجا گرد آورده ام! کلیک کنید تا فهرست را ببینید

    اگر دچار سرفه و تنگی نفس هستید، برخی اقلام مربوط به طب گیاهی هستند که به صورت دارو در داروخانه ها به فروش می رسند. نظر شخصی من این است که این اقلام را به صورت شربت یا پودر ( همانگونه که در داروخانه ها به فروش می رسد)، تهیه کنید، چونکه دوزاژ مشخصی دارد و عوارض جانبی آن هم مشخص است. ولی اگر خواستید در منزل هم این داروها را استفاده کنید، سرفه شما را کاهش خواهند داد. برای آگاهی از آین داروها و اسامی شربت ها، اینجا را کلیک کنید.

    نکته مهم، همانگونه که اشاره کردم، این است که این بیماری در بعضی افراد، ضعف و خستگی خیلی شدیدی می دهد و ممکن است نیاز باشد که چندین روز به پزشک مراجعه کنید و برای شما آمپول و سرم تجویز شود!! لطفا لطفا لطفا این نکته مهم را مد نظر داشته باشید و اگر مجبور شدید چندین نوبت به پزشک مراجعه کنید، به دلیل وخامت حال شما نیست، سیر بیماری چنین است و شما پس از گذراندن دوره بیماری، بهبود خواهید یافت.

    شما در صورتی نیاز به انجام سی تی اسکن از ریه ها خواهید داشت که یا در آزمایش ها علائم التهاب شدید در خون وجود داشته باشد، یا میزان اکسیژن خون شما کمتر از 94 باشد یا در سمع ریه ( که پزشک انجام می دهد) صداهای خاص تنفسی شنیده شود. یا اینکه شما یکی از علائم خطر فوق ( عمل جراحی باز قلب، مصرف انسولین و …) را داشته باشید. در غیر این صورت، به پزشک اصرار برای نوشتن نسخه سی تی اسکن ریه ها نداشته باشید! چونکه خطر ناشی از اشعه سی تی اسکن برای شما، بیشتر از خطر بیماری تنفسی خواهد بود!

    نکته مهم دیگر این است که برخی علائم بیماری، ممکن است تا هفته ها یا ماه ها ادامه داشته باشد و ما به آن سندرم ” کووید طولانی مدت” ( Long Covid Syndrome ) می گوییم. علائم این سندرم که تقریبا از دوهفته پس از آغاز بیماری آغاز می شود، شامل تنگی نفس خفیف، سرفه های خشک و گهگاهی، خستگی بیش از حد، ریزش مو، التهاب و درد معده، اضطراب، بیخوابی، افسردگی و … و بسیاری علائمی است که ممکن است رخ بدهد. مهمترین نکته این است که اطلاع داشته باشید که علائم فوق، خطری را برای شما اینجا نخواهند کرد و هر کدام با مراجعه به متخصص مربوطه، درمان خواهند شد. ولی بر اساس تحقیقات، ممکن است که رفع اینها، حدود یکسال (!!!) طول بکشد.

    برای مشاهده رزومه دکتر مسعود شهابیان، اینجا را کلیک کنید

    ما از ایده‌های ناب شما استقبال می‌کنیم، اگر ایده‌ای دارید با ما در میان بگذارید

    09120126891

    info@elmpajooh.ac.ir

    مشهد، میدان هنرستان،شهید فکوری 30، پلاک 201، طبقه اول