آموزش بیمار: اسهال حاد در بزرگسالان
برای درمان خانگی اسهال چه کارهایی باید انجام بدهیم؟ از چه خوراکی هایی دوری کنیم و چه غذاهایی مصرف کنیم؟
آموزش بیمار: اسهال حاد در بزرگسالان

  • 1,809
  • 120

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

    ترجمه: دکتر مسعود شهابیان

    اسهال معمولاً به عنوان سه یا بیشتر مدفوع شل یا آبکی در روز تعریف می شود. تقریباً همه افراد در طول زندگی خود یک دوره اسهال را تجربه می کنند، بطوریکه به طور متوسط ​​بزرگسالان چهار بار در سال آن را تجربه می کنند. اگرچه اکثر موارد اسهال در عرض چند روز بدون درمان برطرف می شود، مهم است که بدانیم چه زمانی باید کمک گرفت.

    علل اسهال

    اسهال می تواند در اثر عفونت یا عوامل مختلف دیگری ایجاد شود. علت اسهال در اکثر افراد مشخص نشده است، به خصوص آنهایی که بدون درمان بهبود می یابند.

    اسهال ناشی از عفونت معمولاً ناشی از خوردن یا نوشیدن آب یا غذای آلوده است. علائم و نشانه های عفونت معمولا 12 ساعت تا 4 روز پس از مواجهه شروع می شود و در عرض 3 تا 7 روز برطرف می شود.

    اسهال غیر مرتبط با عفونت می تواند به عنوان یک عارضه جانبی آنتی بیوتیک ها یا سایر داروها، آلرژی های غذایی، بیماری های گوارشی مانند بیماری التهابی روده و سایر بیماری ها رخ دهد. علاوه بر این، علل کمتری برای اسهال وجود دارد.

    علائم اسهال

    فرد مبتلا به اسهال ممکن است بیمار خفیف تا شدید باشد. فردی که بیماری خفیف دارد ممکن است چند بار مدفوع شل داشته باشد، اما در غیر این صورت احساس خوبی دارد. در مقابل، فرد مبتلا به اسهال شدید ممکن است 20 بار یا بیشتر در روز اجابت مزاج داشته باشد که هر 20 یا 30 دقیقه یکبار اتفاق می افتد. در این شرایط می توان مقدار قابل توجهی آب و املاح را از دست داد که به طور جدی خطر کم آبی بدن را افزایش می دهد. اسهال ممکن است با تب (درجه حرارت بیشتر از  38 درجه سانتیگراد)، درد شکم یا گرفتگی همراه باشد.

    مراقبت اسهال در منزل

    مایعات کافی بنوشید  –  اگر اسهال خفیف تا متوسط ​​دارید، معمولاً می توانید با نوشیدن مایعات اضافی در خانه درمان شوید. مایعات باید حاوی آب، نمک و شکر باشند. محلول آبرسانی خوراکی (ORS)، مخلوط خاصی از گلوکز و سدیم، بهترین درمان خط اول است و در آماده سازی های تجاری بدون نسخه موجود است. نوشیدنی‌های ورزشی مثلاً Gatorade) ) برای جایگزینی مایعات بهینه نیستند، اگرچه ممکن است برای افرادی که دچار اسهال هستند و آب بدنشان کم نشده و سالم هستند، کافی باشند. آب میوه های رقیق شده و نوشابه های گازدار طعم دار نمکی و آبگوشت یا سوپ نیز ممکن است قابل قبول باشند.

    یکی از راه‌های قضاوت در مورد میزان آب بدن، نگاه کردن به رنگ ادرار و نظارت بر دفعات دفع ادرار است. اگر به ندرت ادرار می کنید یا ادراری به رنگ زرد تیره دارید، باید مایعات بیشتری بنوشید. به طور معمول، ادرار باید زرد روشن تا تقریباً بی رنگ باشد. اگر به خوبی هیدراته شده باشید، به طور معمول هر سه تا پنج ساعت یکبار ادرار می کنید.

    اگر دچار کم آبی شده اید و نمی توانید مایعات را از طریق دهان مصرف کنید، می توان یک محلول آبرسانی مجدد به داخل ورید (مایعات داخل وریدی) در مطب یا در بخش اورژانس داده شود.

    رژیم غذایی  –  هیچ غذا یا گروهی از غذاها برای زمانی که اسهال دارید بهتر باشد وجود ندارد. با این حال، تغذیه کافی در طول یک دوره اسهال حاد مهم است. اگر اشتها ندارید، می توانید برای مدت کوتاهی فقط مایعات بنوشید. در صورت داشتن اسهال آبکی، نشاسته و غلات پخته شده (مانند سیب زمینی، رشته فرنگی، برنج، گندم و جو دوسر) با نمک توصیه می شود. موز، سوپ و سبزیجات آب پز نیز ممکن است خورده شوند.

    داروهای ضد اسهال  –  داروهایی برای کاهش اسهال در دسترس هستند و اگر تب (درجه حرارت بیشتر از 38 درجه سانتیگراد) وجود نداشته باشد و مدفوع خونی نباشد، بی خطر هستند. این داروها علت اسهال را درمان نمی کنند، اما به کاهش دفعات اجابت مزاج کمک می کنند.

    ● لوپرامید  بدون نسخه در دسترس است. دوز ابتدا دو قرص (4 میلی گرم) و سپس 1 قرص (2 میلی گرم) پس از هر مدفوع می باشد. بیش از 16 میلی گرم در روز توصیه نمی شود. اگر لوپرامید مصرف می کنید، مراقب باشید که هرگز از دوز روی برچسب تجاوز نکنید، مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک شما تجویز شده باشد. مصرف بیش از دوز توصیه شده منجر به مشکلات جدی قلبی در برخی افراد شده است.

    ● دیفنوکسیلات-آتروپین  یک داروی تجویزی است که برای درمان اسهال استفاده می شود. فواید آن مشابه لوپرامید است، اگرچه می تواند با عوارض جانبی آزاردهنده تری همراه باشد.

    ●بیسموت  نیز برای درمان اسهال حاد استفاده شده است، اگرچه به اندازه لوپرامید مؤثر نیست . بیسموت ساب سالیسیلات ممکن است در شرایط خاصی مانند تب و اسهال خونی توصیه شود. با این حال، زنان باردار نباید بیسموت ساب سالیسیلات مصرف کنند. دوز بیسموت ساب سالیسیلات 30 میلی لیتر یا دو قرص هر 30 دقیقه برای حداکثر 8 دوز است.

    آنتی بیوتیک ها  –  در اکثر موارد اسهال حاد نیازی به آنتی بیوتیک نیست و در صورت استفاده نامناسب می تواند عوارض بیشتری ایجاد کند. آنتی بیوتیک ها ممکن است در شرایط خاصی توصیه شوند، مانند اگر علائم یا علائم زیر را دارید:

    ● بیش از هشت مدفوع شل در روز

    ● تب

     ● مدفوع خونی

    ● کم آبی بدن

    ● علائمی که بیش از یک هفته ادامه دارند

    ● یک سیستم ایمنی ضعیف

    ● شما نیاز به بستری شدن دارید

    جلوگیری از گسترش  –  بزرگسالان مبتلا به اسهال باید مراقب باشند تا از سرایت عفونت به خانواده، دوستان و همکاران خودداری کنند. تا زمانی که اسهال ادامه داشته باشد، شما عفونی محسوب می شوید. میکروارگانیسم های ایجاد کننده اسهال از دست به دهان پخش می شوند. شستن دست ها، مراقبت از پوشک، و بیرون ماندن از محل کار یا مدرسه چند راه برای جلوگیری از آلوده شدن خانواده و سایر تماس ها هستند.

    شستن دست ها  –  شستن دست ها روشی موثر برای جلوگیری از گسترش عفونت است. در حالت ایده آل، دست ها باید با آب و صابون ساده یا ضد باکتری خیس شوند و به مدت 15 تا 30 ثانیه به هم مالیده شوند. به ناخن ها، بین انگشتان و مچ دست توجه ویژه ای داشته باشید. دست های خود را کاملاً بشویید و با یک حوله یکبار مصرف خشک کنید.

    اگر سینک در دسترس نیست، مالش های الکلی جایگزین خوبی برای ضدعفونی کردن دست ها هستند. مالش دست را روی تمام سطح دست، انگشتان و مچ دست پخش کنید تا خشک شود. مالش دست ممکن است چندین بار استفاده شود. مالش های دستی به صورت مایع یا دستمال کشی در اندازه های کوچک و قابل حمل موجود هستند که به راحتی در جیب یا کیف دستی حمل می شوند. هنگامی که سینک در دسترس است و دستان شما به وضوح کثیف است، بهتر است آنها را با آب و صابون بشویید.

    دستان خود را بعد از تعویض پوشک، قبل و بعد از تهیه غذا و صرف غذا، بعد از رفتن به دستشویی، پس از دست زدن به زباله یا لباس های کثیف، پس از دست زدن به حیوانات یا حیوانات خانگی و بعد از دمیدن بینی یا عطسه، تمیز کنید.

    پیشگیری از اسهال

    ایمنی مواد غذایی  —  اقدامات احتیاطی زیر توسط وزارت بهداشت و شبکه بهداشت شهرستان ها  برای همه مصرف کنندگان توصیه شده است.

    ● شیر خام (غیر پاستوریزه) یا غذاهای حاوی شیر غیر پاستوریزه را ننوشید.

    ● میوه ها و سبزیجات خام را قبل از مصرف کاملاً بشویید.

    ● دمای یخچال را در4.4 درجه سانتیگراد یا کمتر نگه دارید. فریزر را در دمای17.8- درجه سانتیگراد یا کمتر قرار دهید.

     ● در اسرع وقت غذای از قبل پخته، فاسد شدنی یا آماده مصرف کنید.

    ● گوشت خام، ماهی و مرغ را از سایر غذاها جدا نگه دارید.

    ● دست‌ها، چاقوها و تخته‌های برش را بعد از دست زدن به غذای نپخته، از جمله گوشت خام، ماهی یا مرغ، بشویید.

    ● غذای خام از منابع حیوانی را کاملاً تا دمای داخلی ایمن بپزید: گوشت چرخ کرده گاو71 درجه سانتیگراد، مرغ 77 درجه سانتیگراد؛ بوقلمون82 درجه سانتیگراد؛ گوشت خوک63 درجه سانتیگراد.

    ● غذاهای دریایی باید کاملا پخته شوند تا خطر مسمومیت غذایی به حداقل برسد. خوردن ماهی خام (به عنوان مثال، سوشی) خطری برای انواع کرم های انگلی دارد (علاوه بر خطرات مرتبط با ارگانیسم های حمل شده توسط دستفروشان). انجماد برخی از میکروارگانیسم‌های مضر را می‌کشد، البته نه همه. ماهی خامی که برچسب “سوشی درجه” یا “ساشیمی درجه” دارد منجمد شده است.

    ● تخم مرغ را کاملا بپزید، تا زمانی که زرده سفت شود.

    ● غذاها را سریعاً در یخچال بگذارید. هرگز غذاهای پخته شده را بیش از دو ساعت در دمای اتاق نگذارید (اگر دمای اتاق بالاتر از 32 درجه سانتیگراد است یک ساعت)

    ایمنی غذا برای زنان باردار یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند  –  توصیه های اضافی زیر برای زنان باردار و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند اعمال می شود :

    ● از خوردن هات داگ، پاته، گوشت ناهار، بولونیا، یا سایر گوشت های لذیذ خودداری کنید، مگر اینکه تا زمانی که بخار داغ شوند، گرم شوند. از استفاده از اجاق های مایکروویو خودداری کنید زیرا ممکن است پخت ناهموار رخ دهد.

    ● از ریختن مایعات از بسته های گوشت خام و هات داگ بر روی سایر غذاها، ظروف و سطوح آماده سازی غذا خودداری کنید. علاوه بر این، پس از دست زدن به هات داگ، گوشت های ناهار، گوشت های لذیذ، و گوشت خام، مرغ، بوقلمون یا غذاهای دریایی یا آب آنها، دست های خود را بشویید.

    ● سالادهای از پیش آماده شده مانند سالاد ژامبون، سالاد مرغ، سالاد تخم مرغ، سالاد ماهی تن یا سالاد غذاهای دریایی را نخورید.

    ● از خوردن پنیرهای نرم مانند فتا، بری و کاممبر، پنیرهای رگ آبی یا پنیرهای مکزیکی مانند کوزو بلانکو، کیزو فرسکو یا پانلا خودداری کنید، مگر اینکه برچسبی داشته باشند که به وضوح نشان دهد که پنیر از پاستوریزه تهیه شده است. شیر.

    ● از خوردن خمیر در یخچال یا اسپری گوشت خودداری کنید. ممکن است محصولات کنسرو شده یا قابل نگهداری در قفسه مصرف شوند.

    ● غذاهای دریایی دودی در یخچال نخورید مگر اینکه پخته شده باشند. غذاهای دریایی دودی در یخچال، مانند سالمون، قزل آلا، ماهی سفید، ماهی ماهی، ماهی تن یا ماهی خال مخالی، اغلب به عنوان «نووا-سبک»، «لوکس»، «کیپرد»، «دودی» یا «جرکی» برچسب‌گذاری می‌شوند. این ماهی در قسمت یخچال یافت می شود یا در فروشگاه های اغذیه فروشی ها و اغذیه فروشی ها فروخته می شود. غذاهای دریایی دودی کنسرو شده یا قابل نگهداری در قفسه ممکن است خورده شوند.

    چه زمانی برای اسهال به دنبال کمک باشید

    اگر اسهال شما شدید نیست، نیازی نیست همیشه توسط پزشک معاینه شوید، به خصوص اگر اسهال در عرض 48 ساعت شروع به بهبود کند.

    با این حال، اگر یک یا چند مورد از علائم یا نشانه های زیر را دارید، باید توسط پزشک ارزیابی شوید:

    ● اسهال آبکی شدید همراه با علائم کم آبی. علائم اولیه کم آبی بدن عبارتند از سستی، زود خسته شدن، خشکی دهان و زبان، تشنگی، گرفتگی عضلانی، ادرار تیره رنگ، دفع کم ادرار و سرگیجه یا سبکی سر پس از ایستادن یا نشستن. علائم شدیدتر شامل درد شکم، درد قفسه سینه، گیجی یا مشکل در حفظ هوشیاری است.

    ● بسیاری از مدفوع های کوچک حاوی خون و مخاط

     ● اسهال خونی یا سیاه

    ● تب ≥38.5 درجه سانتی گراد

    ● دفع بیش از 6 مدفوع شکل نیافته در 24 ساعت یا بیماری که بیش از 48 ساعت طول بکشد.

    ● درد شدید شکم/ دفع دردناک مدفوع

    علاوه بر این، اگر به دنبال مصرف آنتی بیوتیک دچار اسهال مداوم هستید، سن شما بالای 65 سال است، بیماری های پزشکی دیگری دارید یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید، باید با پزشک خود نیز مشورت کنید.

    خلاصه

    ● اسهال حاد به سه یا بیشتر مدفوع شل یا آبکی در روز گفته می شود.

    ● اسهال می تواند در اثر عفونت یا عوامل دیگر ایجاد شود. گاهی اوقات علت اسهال مشخص نیست. اسهال ناشی از عفونت معمولاً 12 ساعت تا 4 روز پس از تماس شروع می شود و در عرض 3 تا 7 روز برطرف می شود.

    ● فرد ممکن است اسهال خفیف تا شدید داشته باشد. برخی از افراد مبتلا به اسهال تب (دمای بیش از 38 درجه سانتیگراد)، درد شکم یا گرفتگی عضلات نیز دارند.

    ● افراد مبتلا به اسهال خفیف معمولا نیازی به مراجعه به پزشک ندارند، به خصوص اگر اسهال در عرض 48 ساعت شروع به بهبود کند. در صورت بروز هر یک از موارد زیر، باید فوراً با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید:

    اسهال آبکی شدید همراه با سستی، زود خسته شدن، خشکی دهان و زبان، تشنگی، گرفتگی عضلانی، ادرار تیره رنگ، ادرار به ندرت و سرگیجه یا سبکی سر پس از ایستادن یا نشستن. علائم شدیدتر شامل درد شکم، درد قفسه سینه، گیجی یا مشکل در حفظ هوشیاری است.

    دفع بسیاری از مدفوع های کوچک حاوی خون و مخاط

    اسهال خونی یا سیاه

    دما ≥38.5 درجه سانتی گراد

    دفع 6 مدفوع آبکی یا بیشتر در 24 ساعت یا بیماری که بیش از 48 ساعت طول بکشد.

    درد شدید شکم

    ● مهم ترین درمان اسهال، نوشیدن مایعاتی است که حاوی آب، نمک و قند هستند، مانند محلول آبرسانی خوراکی (ORS). نوشیدنی های ورزشی (به عنوان مثال، Gatorade) ممکن است قابل قبول باشد اگر شما کم آب نباشید و در غیر این صورت سالم هستید. آب میوه های رقیق شده و نوشابه های طعم دار همراه با کراکر نمکی و آبگوشت یا سوپ نیز ممکن است قابل قبول باشند.

    ● اگر ادرار زرد تیره دارید یا مکرراً ادرار نمی کنید، باید مایعات بیشتری بنوشید. ادرار معمولاً باید زرد روشن تا شفاف باشد.

    ● داروهای کاهش اسهال بدون نسخه در دسترس هستند و در صورت عدم وجود تب (درجه حرارت بیشتر 38 درجه سانتیگراد) و خونی نبودن مدفوع بی خطر هستند. این داروها علت اسهال را درمان نمی کنند، اما به کاهش دفعات اجابت مزاج کمک می کنند. داروهای رایج شامل لوپرامید ، دیفنوکسیلات-آتروپین  و بیسموت .

    ● اگر اشتها ندارید، می توانید برای مدت کوتاهی فقط مایعات بنوشید. در صورت داشتن اسهال آبکی، نشاسته و غلات پخته شده (مانند سیب زمینی، رشته فرنگی، برنج، گندم و جو دوسر) با نمک توصیه می شود. کراکر، موز، سوپ و سبزیجات آب پز نیز ممکن است خورده شوند.

     ● برای اکثر افراد مبتلا به اسهال نیازی به آنتی بیوتیک نیست.

    ● اگر اسهال دارید، مراقب باشید از سرایت عفونت به خانواده، دوستان و همکاران خودداری کنید. شما تا زمانی که اسهال ادامه دارد مسری هستید. عفونت ها معمولاً از دست به دهان منتقل می شوند. شستن دست ها، مراقبت از پوشک، و بیرون ماندن از محل کار یا مدرسه چند راه برای جلوگیری از آلوده شدن خانواده و سایر تماس ها هستند.

    منبع: آپتودیت

    ما از ایده‌های ناب شما استقبال می‌کنیم، اگر ایده‌ای دارید با ما در میان بگذارید

    09120126891

    info@elmpajooh.ac.ir

    مشهد، میدان هنرستان،شهید فکوری 30، پلاک 201، طبقه اول