آموزش بیمار: فشار خون بالا در بزرگسالان
آموزش به زبان ساده

  • 1,850
  • 68

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

    ترجمه دکتر مسعود شهابیان

    متخصص طب اورژانس

    بررسی اجمالی فشار خون بالا

    فشار خون،  به فشاری اطلاق می شود که خون به دیواره های داخلی رگ ها وارد می کند. شریان ها خون را از قلب به سایر اندام ها و قسمت های بدن می برند. “فشار خون بالا” اصطلاح پزشکی برای فشار خون بالا است.

    فشار خون چیست؟

    فشار خون یک فرد با دو اندازه گیری تعریف می شود:

     ● فشار سیستولیک فشاری است که در شریان ها هنگام انقباض قلب (در زمان ضربان قلب) ایجاد می شود.

    ● فشار دیاستولیک به فشار موجود در شریان ها در هنگام شل شدن قلب بین ضربان های قلب اشاره دارد

    فشار خون به عنوان فشار سیستولیک بیش از فشار دیاستولیک گزارش می شود (به عنوان مثال، 120/70 یا “120 روی 70) فشار خون بالا درمان نشده فشار بر قلب و عروق را افزایش می دهد و در نهایت باعث آسیب به اندام ها می شود. فشار خون بالا خطر نارسایی قلبی، حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد)، سکته مغزی و نارسایی کلیه را افزایش می دهد.

    تعریف فشار خون بالا

    تعاریف زیر در سال 2017 توسط کالج قلب آمریکا/انجمن قلب آمریکا (ACC/AHA) ارائه شده است. سایر گروه های متخصص ممکن است در نحوه تعریف فشار خون بالا و زمانی که درمان را توصیه می کنند کمی متفاوت باشند.

    فشار خون طبیعی  –  کمتر از 120 روی کمتر از 80.

    فشار خون بالا  –  120 تا 129 در کمتر از 80.

    افراد مبتلا به فشار خون بالا در معرض خطر افزایش فشار خون و عوارض قلبی عروقی هستند. با این حال، داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا در افرادی که فشار خون بالا دارند مفید نیستند.

    فشار خون

     ● مرحله 1: 130 تا 139 از 80 تا 89

     ● مرحله 2: حداقل 140 روی حداقل 90

    بیشتر بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا فشار خون اولیه (که قبلاً فشار خون “ضروری” نامیده می شد) دارند، به این معنی که علت فشار خون بالا مشخص نیست. زیرمجموعه کوچکی از بزرگسالان فشار خون ثانویه دارند، به این معنی که یک علت زمینه ای و بالقوه قابل اصلاح وجود دارد، معمولا یک اختلال کلیوی یا هورمونی.

    شیوع فشار خون بالا

    فشار خون بالا یک مشکل شایع سلامتی است. در ایالات متحده، تقریباً 46 درصد از بزرگسالان فشار خون بالا دارند.

    فشار خون بالا با افزایش سن افراد شایع تر است. به عنوان مثال، در ایالات متحده، 76 درصد از بزرگسالان 65 تا 74 سال و 82 درصد از بزرگسالان 75 سال یا بالاتر را مبتلا می کند.

    متاسفانه فشار خون بسیاری از افراد به خوبی کنترل نمی شود. بر اساس یک نظرسنجی ملی، فشار خون بالا تنها در 47 درصد از بزرگسالان کنترل خوبی داشت.

    عوامل خطر فشار خون بالا

    اگرچه علت دقیق فشار خون اولیه نامشخص است، عوامل خطر متعددی شناسایی شده است. خطر شما بیشتر است اگر:

     ● مسن تر هستند (خطر با افزایش سن افزایش می یابد)

    ● چاقی داشته باشند

    ● داشتن سابقه خانوادگی فشار خون (به عنوان مثال، بستگانی که فشار خون بالا داشتند یا دارند)

     ● یک فرد سیاه پوست هستند

    ● در رژیم غذایی خود مقدار زیادی سدیم (نمک) مصرف کنید

    ● الکل زیاد بنوشید

    ● فعالیت بدنی زیادی نداشته باشید

    علائم فشار خون بالا

    فشار خون بالا معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند.

    تشخیص فشار خون بالا

    فشار خون بالا اغلب از طریق غربالگری معمول شناسایی می شود. کارشناسان توصیه می کنند که افراد 40 سال و بالاتر بدون سابقه فشار خون بالا سالی یک بار فشار خون خود را چک کنند. غربالگری باید در افرادی با عوامل خطر مانند چاقی یا سابقه خانوادگی یا افرادی که در گذشته فشار خون بالا داشته اند، بیشتر انجام شود. برای افراد جوان بدون عوامل خطر، غربالگری هر چند سال یکبار ممکن است یک رویکرد معقول باشد.

    اگر فشار خون شما در طول غربالگری در مطب بالا یا بالا باشد، ممکن است از شما خواسته شود که با بررسی فشار خون خود در خانه، نتایج را تأیید کنید. این به این دلیل است که در بسیاری از موارد، فشار خون فرد زمانی که توسط پزشک، پرستار یا سایر متخصصان پزشکی در محیط مطب گرفته می شود، به طور موقت افزایش می یابد. گاهی اوقات به این حالت “فشار خون کت سفید” می گویند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما از خوانش های بررسی فشار خون در مطب و نتایج خانه شما برای تعیین اینکه آیا فشار خون واقعی دارید یا خیر استفاده می کند.

    درمان فشار خون بالا

    فشار خون درمان نشده می تواند منجر به عوارض مختلفی از جمله بیماری قلبی و سکته شود. خطر این عوارض با افزایش فشار خون شما به بالای 115/75 افزایش می یابد که هنوز در محدوده طبیعی است. درمان فشار خون بالا می تواند خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ را کاهش دهد.

    تغییرات سبک زندگی  –  درمان فشار خون بالا معمولاً با تغییر سبک زندگی آغاز می شود. ایجاد این تغییرات در سبک زندگی خطر کمی یا بدون خطر دارد. تغییرات توصیه شده اغلب عبارتند از:

    ● مقدار نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید

    ● اگر اضافه وزن دارید یا چاقی دارید وزن خود را کاهش دهید

     ●از مصرف زیاد الکل خودداری کنید

     ●سیگار نکش

     ● در اکثر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید

    ●  دارو  –  اگر فشار خون شما به طور مداوم بالا باشد، معمولاً بالای 140/90 یا بالاتر است، ممکن است دارویی برای کاهش فشار خون توصیه شود. درمان با دارو با فشار خون پایین‌تر برای برخی از افراد مسن و برای کسانی که مبتلا به تصلب شرایین (رسوبات چربی پوشاننده شریان‌ها، مانند بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، یا بیماری شریان محیطی)، دیابت یا بیماری مزمن کلیوی که توسط پروتئین پیچیده شده است، توصیه می‌شود.

    منبع

    www.uptodate.com

    ما از ایده‌های ناب شما استقبال می‌کنیم، اگر ایده‌ای دارید با ما در میان بگذارید

    09120126891

    info@elmpajooh.ac.ir

    مشهد، میدان هنرستان،شهید فکوری 30، پلاک 201، طبقه اول