بررسی علائم بیماران مختلف مبتلا به ویروس کرونا
مقایسه علائم بیماران مختلف مبتلا به اومیکرون، آنفلوانزا
نکته اولیه و مهم این است که بیماری سرماخوردگی معمولی، آنفلوانزا و کرونا در مراحل اولیه و بدون تست های آزمایشگاهی پیشرفته قابل تشخیص نیستند. در این مراحل، درمان این بیماری ها تقریبا یکی است و تفاوت های مختصری با هم دارند. هر چند که در پیک های مختلف بیماری که شامل نوع ویروس ووهان، دلتا، اومیکرون و XBB می باشد؛ علائم بیماری به طور کلی متفاوت هستند و در این متن، بیشتر به نوع اومیکرون و XBB اشاره داریم!

  • 1,815
  • 73

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

    دکتر مسعود شهابیان

    متخصص طب اورژانس

    خلاصه متن:

    برای آکاهی بیشتر از شیوه های مختلف بروز بیماری کرونا، چند بیمار مختلف که علائم و پیش آگهی متفاوتی دارند، با هم بررسی می کنیم تا اهمیت مراقبت در منزل بیشتر مشخص شود!

    آموزش بیماران، مهمترین مرحله درمان بیماری های مختلف است که به دلیل ساختار فعلی سیستم سلامت در کشور ما مغفول مانده است. باید توجه داشته باشیم که داروها، معجزه نمی کنند و داروها در کنار شیوه زندگی مناسب موثر هستند و عوارض بیماری را ازبین می برند!

    لازم به ذکر است که تا کنون که ابتدای زمستان 1401 است، واکسیناسیون ماه هاست که فراموش شده و هیچ اقدام مثبت و مناسبی در سطح کشوری برای جلوگیری از پیک جدید بیماری کرونا انجام نشده است. قبلا در مجله نظام پزشکی مشهد مقاله ای در این مورد نوشته بودم. این مقاله قبل از بروز موج دلتا و مرگ و میر ناشی از آن نگاشته شده بود. متن مقاله را می توانید در اینجا مطالعه کنید!

    نکته اولیه و مهم این است که بیماری سرماخوردگی معمولی، آنفلوانزا و کرونا در مراحل اولیه و بدون تست های آزمایشگاهی پیشرفته قابل تشخیص نیستند. در این مراحل، درمان این بیماری ها تقریبا یکی است و تفاوت های مختصری با هم دارند. هر چند که در پیک های مختلف بیماری که شامل نوع ویروس ووهان، دلتا، اومیکرون و  XBB  می باشد؛ علائم بیماری به طور کلی متفاوت هستند و در این متن، بیشتر به نوع اومیکرون و XBB  اشاره داریم!

    مهمترین علایم بیماری شامل تب، لرز، سردرد، سرفه، گلودرد، درد عضلانی، آبریزش بینی، عطسه، بی اشتهایی، اسهال و شکم درد، می باشد که ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد!

    شرایط بیماران مختلف در مواجهه با بیماری ویروسی کرونا متفاوت است و بستگی به شرایط بدنی بیمار دارد. در این متن تلاش می کنیم چند بیمار مختلف با شرایط متفاوت را معرفی کنیم که آگاهی شما در مورد علائم مختلف بیماری کرونا بیشتر شود:

    آقای 32 ساله با گلودرد مختصر

    در افرادی که از نظر جسمانی سالم هستند، بیماری کرونا ممکن است فقط به صورت تب خفیف و گلودرد مختصر بروز کند و بیمار هیچ علائم دیگری نداشته باشد! مشکل اینجاست که چنین بیماری اصلا باور ندارد که ممکن است بیماری کرونا داشته باشد و منبع انتقال بیماری است. با توجه به حال عمومی خوبی که دارد، سر کار می رود و در کوچه و خیابان تردد می کند، خانه اقوام می رود و ویروس را همه جا پخش می کند

    کودک 4 ساله با آبریزش بینی و تب

    عموما در کودکان ابتلا به بیماری ویروسی خیلی شدید نیست و در حد تب و آبریزش بینی و احتمالا گوش درد می باشد. برای این کودکان، مهمترین اقدام؛ معاینه بیماران، گرم نگه داشتن و تغذیه مناسب شامل حجم فراوانی از مایعات گرم می باشد.

    آقای 70 ساله با ضعف و بیحالی

    برای افراد مسن، ممکن است که ابتلا به ویروس کرونا تا حد زیادی خطرناک باشد. در این افراد به دلیل ضعف سیستم ایمنی، ویروس به سرعت گسترش پیدا می کند و احشا مختلف شکمی را درگیر می کند. لازم است که ویزیت فوری این افراد انجام شود، داروهای مناسب تجویز شده و بیماران هر 3 یا 4 روز به آزمایشگاه ارجاع شوند تا آزمایش خون انجام شده و روند پیشرفت بیماری مشخص شود. در صورت نیاز، باید این بیماران فورا بستری شوند و درمانهای بیمارستانی برای آنها انجام گردد!

    آقای 20 ساله بدون علائم

    مهمترین عامل انتقال بیماری کرونا، افرادی هستند که بدون علائم می باشند و این افراد به عنوان ناقلان سالم بیماری مطرح می باشند و با حضور در اماکن عمومی یا مهمانی های خانوادگی، ویروس را به دیگران و خصوصا پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها منتقل می کنند.

    خانم 45 ساله مبتلا به دیابت با گلودرد مختصر

    بیمارانی که عوامل خطر دارند، مستعد ابتلا به انواع شدید بیماری کرونا می باشند. مهمترین این عوامل خطر مانند ابتلا به دیابت، پرفشاری خون، دیالیز، مصرف کورتون، جراحی قلب باز، چافی شدید و … می باشد. برای این بیماران، لازم است که درمان بیماری خیلی جدی گرفته شود و از ابتدا قوی ترین درمانهای موجود برای ایشان تجویز شود تا از پیشرفت بیماری جلوگیری گردد!

    آقای 82 ساله با سرفه و تنگی نفس

    آقای مسن که از 2 هفته قبل علائم سرماخوردگی داشته است و از 3 روز قبل تشدید شده است و تنگی نفس هم به آن اضافه گردیده است. بیمار در بدو مراجعه به بخش اورژانس دارای سطح اکسیژن 52 بوده است و ریه وی صدای اضافه داشته است. با توجه به سطح اکسیژن خون، برای بیمار لوله تنفسی تعبیه شد و بیمار به آی سی یو منتقل گردید!

    مهمترین فایده مطالعه این متن، این است که از شرایط مختلف بیماران آگاهی داشته باشید و بتوانید به بهترین نحو ممکن، درمان بیماران خود را انجام دهید!

    ما از ایده‌های ناب شما استقبال می‌کنیم، اگر ایده‌ای دارید با ما در میان بگذارید

    09120126891

    info@elmpajooh.ac.ir

    مشهد، میدان هنرستان،شهید فکوری 30، پلاک 201، طبقه اول