ارکید دکتر مسعود شهابیان
ORCID of Masoud Shahabian
دکتر مسعود شهابیان ارکید orcid

  • 1,682
  • 82

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

    شناسه آزاد پژوهشگران و نویسندگان/مشارکت‌کنندگان (انگلیسی: Open Researcher and Contributor ID) که به اختصار اُرکید نامیده می‌شود، یک رمز الفبایی  غیرمالکانه برای شناسایی منحصر به فرد دانشمندان و دیگر نویسندگان دانشگاهی است.
    آی دی ORCID که مخفف Open Researcher and Contributor ID است، یک رشته کد ۱۶ رقمی است که به هر نویسنده و یا محقق تعلق می گیرد تا وی بصورت بی همتا قابل شناسایی باشد. اختلاف فرهنگ ها و تغییرات زندگی (مثلا تغییر نام پس از ازدواج) و یا موارد دیگر همانند اسامی مرکب و یا وجود پسوند و یا پیشوند برای اسامی افراد در کشورهای مختلف دلایل مهمی در گم شدن مقالات علمی یک نفر هستند.
     
    اُرکید یک سازمان غیرانتفاعی، برای شناسایی همه کسانی است که در تحقیقات، دانش و نوآوری مشارکت می‌کنند، به صورت یکتا شناسایی شده و بین فعالیت‌های علمی آنها با شناسه‌شان ارتباط برقرار می‌کند.
    اُرکید تحت نظارت سازمانی به همین نام ارائه می‌شود، لیکن تحت مالکیت هیچ مؤسسه یا پایگاه اطلاعاتی نیست و عضویت در آن برای همگان آزاد و رایگان است. اُرکید برای حل مشکل تشابه اسامی پژوهشگران، مشارکت‌کنندگان و نویسندگان از سال ۲۰۱۲ میلادی شروع به کار کرد.
    در حقیقت ORCID یک بلاک رزرو شده از شناسه‌های استاندارد بین‌المللی شناسه نام (به انگلیسی: International Standard Name Identifier) به‌اختصار ISIN است که برای شناسائی پژوهشگران، مشارکت‌کنندگان و نویسندگان پژوهش‌های علمی و دانشگاهی در اختیار مؤسسه غیرانتفاعی ORCID قرار گرفته‌است.
    امروزه در هنگام ارسال مقالات برای نشریات علمی، کد ارکید نویسنده جزئی از اطلاعاتی است  که مجلات از نویسنده مطالبه می نمایند.

    ما از ایده‌های ناب شما استقبال می‌کنیم، اگر ایده‌ای دارید با ما در میان بگذارید

    09120126891

    info@elmpajooh.ac.ir

    مشهد، میدان هنرستان،شهید فکوری 30، پلاک 201، طبقه اول