آموزش بیماران برای کاهش وزن
کاهش وزن رویا نیست، فقط و فقط آگاهی و برنامه ریزی می خواهد

  • 1,683
  • 92

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

    ترجمه دکتر مسعود شهابیان

    متخصص طب اورژانس

    اضافه وزن یک مشکل عمده بهداشت عمومی بین المللی است و آمریکایی ها جزو چاق ترین افراد جهان هستند. شیوع چاقی در ایالات متحده در طول زمان به افزایش خود ادامه داده است و داده ها نشان می دهد که همین امر در بسیاری از کشورهای دیگر نیز صادق است. بسیاری از مردم می خواهند وزن خود را کاهش دهند تا سلامت خود را بهبود بخشند و خطر مشکلاتی مانند بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهند، اما شروع برنامه ای که سالم، پایدار و نه بیش از حد محدود کننده باشد، می تواند سخت باشد.

    بسیاری از مردم متوجه می شوند که اگرچه در ابتدا با رژیم گرفتن وزن کم می کنند، اما پس از پایان رژیم به سرعت دوباره وزن خود را به دست می آورند. از آنجایی که کاهش وزن در طول زمان بسیار سخت است، مهم است که قبل از شروع یک برنامه کاهش وزن، تا حد امکان اطلاعات و پشتیبانی داشته باشید. زمانی که باور داشته باشید که وزن بدنتان قابل کنترل است، به احتمال زیاد در کاهش وزن و حفظ آن موفق خواهید بود. در حالی که ایجاد تغییرات در سبک زندگی مورد نیاز برای کاهش وزن و بهبود سلامتی می تواند چالش برانگیز باشد، اگر اهدافی را تعیین کنید و به آنها متعهد باشید، می توانید موفق باشید، به خصوص اگر با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی آگاه و حمایت کننده رابطه طولانی مدت ایجاد کنید. .

    این مقاله برای افرادی است که علاقه مند به کاهش وزن به روشی سالم هستند. در مورد چگونگی شروع یک برنامه کاهش وزن، از جمله تغییرات در رفتار، آنچه می خورید، و داروهای کاهش وزن صحبت می کند

    شروع یک برنامه کاهش وزن

    این واقعا می تواند به یافتن یک پزشک کمک کند که تجربه ای در کمک به افراد برای کاهش وزن و ایجاد تغییرات در سبک زندگی لازم برای کاهش وزن داشته باشد. این می تواند یک پزشک، پرستار یا ارائه دهنده دیگری مانند یک پزشک پرستار یا دستیار پزشک باشد. ایجاد رابطه با این شخص به بهبود شانس موفقیت شما در بلندمدت کمک می کند، زیرا آنها می توانند به شما کمک کنند تا بهترین برنامه را برای خود پیدا کنید، روند خود را زیر نظر داشته باشید و در طول مسیر مشاوره و پشتیبانی ارائه دهید.

    رویکردها و برنامه‌های مختلف برای افراد مختلف کار می‌کند، بنابراین مهم است که سعی کنید ناامید نشوید و تا زمانی که چیزی را پیدا کنید که برای شما مفید است به تلاش ادامه دهید. مراقب اطلاعات غلط آنلاین و کلینیک های کاهش وزن با اخلاق مشکوک باشید. هیچ چیز آنجا جادو نیست. کاهش وزن نیازمند کار سخت است و حفظ آن مستلزم برنامه ای است که در درازمدت پایدار باشد.

    اولین قدم تعیین نقطه شروع است که شامل وزن کردن و اندازه گیری دور کمر می شود. شاخص توده بدنی (BMI) از روی قد و وزن شما محاسبه می شود.

    ●فردی که BMI بین 25 تا 29.9 دارد، اضافه وزن در نظر گرفته می شود

    ●فردی با BMI 30 یا بیشتر به عنوان چاقی در نظر گرفته می شود

    اندازه گیری BMI تخمینی از کل چربی بدن یک فرد را ارائه می دهد، به همین دلیل است که کارشناسان آن را برای ارزیابی خطرات قلبی عروقی مفیدتر از وزن فرد کافی می دانند. با این حال، این یک معیار کامل نیست زیرا در تغییر ترکیب بدن تغییر نمی کند. در حالی که اکثر انجمن های پزشکی حرفه ای به توصیه استفاده از BMI فرد هنگام ارزیابی خطر ادامه می دهند، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی باتجربه عوامل دیگری (از جمله سلامت کلی فرد) را هنگام ارائه توصیه هایی برای چگونگی دستیابی و حفظ وزن سالم در نظر می گیرد.

    به طور کلی، دور کمر بیشتر از ۳۵ اینچ (۸۸ سانتی‌متر) در زنان و ۴۰ اینچ (۱۰۲ سانتی‌متر) در مردان، خطر عوارض مرتبط با چاقی مانند بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد. افراد چاق و دارای اندازه دور کمر بزرگتر ممکن است به درمان تهاجمی تری نسبت به سایرین برای کاهش وزن نیاز داشته باشند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند در مورد وضعیت شما، نحوه تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت و نحوه شروع کار برای رسیدن به آن اهداف با شما صحبت کند.

    انواع درمان 

     بر اساس وضعیت و سابقه پزشکی شما، پزشک می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید چه ترکیبی از درمان های کاهش وزن برای شما بهتر است. درمان ها باید شامل تغییر در شیوه زندگی، فعالیت بدنی، رویکرد به خوردن، و در برخی موارد، داروهای کاهش وزن یا یک روش جراحی باشد. جراحی کاهش وزن که جراحی چاقی نیز نامیده می شود، برای افراد چاق که با روش های دیگر موفقیت آمیز نبوده اند، اختصاص دارد.

    تعیین هدف کاهش وزن

    تعیین هدف کاهش وزن بسیار مهم است. اولین هدف شما باید جلوگیری از افزایش وزن باشد. هنگامی که نقطه شروع خود را می دانید، ایجاد نقاط عطف و اهداف مرتبط با سلامتی برای شروع ردیابی موفقیت خود مفید است.

    اگر اضافه وزن دارید یا چاقی دارید، کاهش 5 درصد از وزن بدن یک هدف اولیه معقول کاهش وزن است. در درازمدت، از دست دادن بیش از 15 درصد وزن بدن و ماندن در این وزن نتیجه بسیار خوبی است. با این حال، به خاطر داشته باشید که حتی از دست دادن 5 درصد وزن بدن شما به مزایای سلامتی مهمی منجر می شود، بنابراین اگرچه هدف نهایی کاهش وزن شما ممکن است بزرگتر باشد، اگر در ابتدا نتوانستید بیشتر از این وزن کم کنید، ناامید نشوید.

    تغییر سبک زندگی

    برنامه هایی که به شما کمک می کنند سبک زندگی خود را تغییر دهید معمولا توسط روانشناسان، متخصصان تغذیه یا سایر متخصصان اجرا می شوند. اهداف تغییر سبک زندگی کمک به شما در تغییر عادات غذایی، فعال تر شدن و آگاهی بیشتر از میزان غذا خوردن و ورزش کردن است و به شما کمک می کند تا انتخاب های سالم تری داشته باشید.

    این رویکرد کاهش وزن را می توان به چهار بخش تقسیم کرد:

    ●محرک هایی که شما را به خوردن میل می کند

    ●غذا خوردن

    ●تعیین اهداف و استفاده از پاداش

    ●ادغام زمان کم تحرک (غیر فعال) و زمان فعال بیشتر در روز

    الف. محرک‌های خوردن  –  تعیین اینکه چه چیزی شما را به خوردن تحریک می‌کند، شامل این است که بدانید چه غذاهایی می‌خورید و کجا و چه زمانی آنها را می‌خورید. برای اینکه بفهمید چه چیزی شما را تحریک می کند که غذا بخورید، برای چند روز از هر چیزی که می خورید، مکان هایی که می خورید، دفعات غذا خوردن و احساساتی که هنگام غذا خوردن احساس می کردید، یادداشت کنید. برای برخی افراد، محرک مربوط به زمان خاصی از روز یا شب است. برای دیگران، محرک مربوط به مکان یا فعالیت خاصی است، مانند نشستن پشت میز کار یا رانندگی از کنار یک فروشگاه فست فود مورد علاقه.

    ب. غذا خوردن : می‌توانید عادات غذایی خود را با شکستن زنجیره رویدادهای بین محرک غذا خوردن و عمل غذا خوردن تغییر دهید. خیلی راه ها برای انجام دادن این وجود دارد. به عنوان مثال، شما می توانید:

    ● برای وعده های غذایی از بشقاب کوچکتری استفاده کنید

     ● سعی کنید آهسته تر غذا بخورید

     ● غذاهای رنگارنگ (غیر سفید) بیشتری به وعده های غذایی خود اضافه کنید

    ● میان وعده های سالم (مانند سبزیجات خام خرد شده، میوه ها و آجیل) را در صورت گرسنه شدن بین وعده های غذایی در اطراف خود نگه دارید.

    انواع غذاهایی که به طور منظم می خوریم به افزایش یا کاهش وزن در طول زمان بستگی دارد. غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، آجیل و ماست با کاهش وزن مرتبط هستند، در حالی که غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده یا چیپس، نوشیدنی های شیرین شده با شکر و گوشت قرمز یا فرآوری شده با افزایش وزن مرتبط هستند. نوشیدنی های حاوی فروکتوز بالا، چربی های ترانس و غذاهای بسیار فرآوری شده به ویژه برای سلامتی و حفظ وزن سالم مضر هستند.

    ج. تعیین اهداف و استفاده از پاداش

     پاداش دادن به خود برای رفتارهای غذایی خوب می تواند به شما در ایجاد عادات بهتر کمک کند. ایده این نیست که به کاهش وزن پاداش دهید، بلکه به خودتان برای تغییر رفتارهای ناسالم به رفتارهای سالم پاداش دهید.

    از غذا به عنوان پاداش استفاده نکنید. برخی از افراد جوایز پولی (مثلاً خرید یک لباس جدید)، مراقبت شخصی (مثلاً کوتاه کردن مو، مانیکور یا ماساژ) یا فعالیت‌های اوقات فراغت (مثلاً تماشای یک برنامه تلویزیونی مورد علاقه یا انجام یک بازی) را خوب می‌دانند. هر بار که انتخاب های غذایی بهتری انجام می دهید، به خودتان پاداش های کوچک بدهید، به تقویت ارزش رفتار خوب کمک می کند. تعیین اهداف رفتاری واضح و همچنین چارچوب زمانی برای رسیدن به اهدافتان بسیار مهم است. به عنوان مثال، ممکن است به مدت یک هفته، هر روز بعد از ساعت معینی از میان وعده خودداری کنید، با هدف بلندمدت کاهش 5 درصد وزن خود در تاریخ معین و 10 یا 15 درصد در تاریخ بعدی. به تغییرات کوچک در مسیر رسیدن به هدف نهایی خود پاداش دهید.

    سایر عواملی که به کاهش وزن موفقیت آمیز کمک می کنند  –  تغییر رفتار شما بیش از تغییر عادات غذایی ناسالم را شامل می شود. همچنین شامل یافتن افرادی در اطراف شما برای حمایت از کاهش وزن، کاهش استرس و یادگیری مقاومت در برابر وسوسه ها می شود.

    ●یک سیستم “رفیق” ایجاد کنید – داشتن یک دوست یا یکی از اعضای خانواده برای حمایت و تقویت رفتار خوب بسیار مفید است. فرد پشتیبان باید اهداف شما را درک کند.

    ●یاد بگیرید که از وسوسه ها دوری کنید – در صورت امکان، از موقعیت هایی که در آن توانایی شما برای پایبندی به تغذیه سالم تهدید می شود اجتناب کنید. همه موقعیت ها قابل اجتناب نیستند، بنابراین، علاوه بر این، یادگیری قوی بودن در هنگام وسوسه غذا، بخش مهمی از برنامه کاهش وزن شما است. به عنوان مثال، شما باید یاد بگیرید که چگونه «نه» بگویید و وقتی از شما خواسته می شود در مهمانی ها و مجالس اجتماعی غذا بخورید، به نه گفتن ادامه دهید. قبل از رفتن، استراتژی هایی را برای رویدادها ایجاد کنید، مانند غذا خوردن قبل از رفتن یا همراه داشتن تنقلات کم کالری و نوشیدنی های بدون کالری.

    ●یک سیستم حمایتی ایجاد کنید – داشتن یک سیستم حمایتی هنگام کاهش وزن مفید است. به همین دلیل است که بسیاری از گروه های تجاری (یعنی برنامه هایی که برای عضویت در آنها هزینه می کنید) موفق هستند. حمایت خانواده نیز ضروری است. اگر خانواده یا شریک زندگی شما از تلاش های شما برای کاهش وزن حمایت نکنند، این می تواند پیشرفت شما را کند کند یا حتی شما را از کاهش وزن باز دارد.

    ●مثبت اندیشی – مردم اغلب در ذهن خود با خود گفتگو می کنند. این گفتگوها می توانند مثبت یا منفی باشند. اگر تکه‌ای از کیک را می‌خورید که برنامه‌ریزی نشده بود، ممکن است با این فکر پاسخ دهید: “خب، همه چیز تمام شد، رژیم غذایی خود را به باد دادید!” و در نتیجه ممکن است کیک بیشتری بخورید.

    یک فکر مثبت برای همان رویداد می تواند این باشد: “خب، من کیک خوردم زمانی که در برنامه من نبود. حالا باید کاری کنم که به مسیر درست برگردم.” احتمال موفقیت یک رویکرد مثبت بسیار بیشتر از رویکرد منفی است.

    ●کاهش استرس – اگرچه استرس بخشی از زندگی روزمره است، اما می تواند باعث ایجاد عادات غذایی ناسالم در برخی افراد شود. یافتن راهی برای عبور از این دوران سخت بدون خوردن غذا یا با انتخاب غذاهای کم کالری به جای آن، مانند سبزیجات خام، مهم است. تصور مکانی آرامش‌بخش که به شما اجازه می‌دهد به طور موقت از استرس فرار کنید، ممکن است مفید باشد. با نفس های عمیق و چشمان بسته می توانید این مکان آرامش بخش را برای چند دقیقه تصور کنید.

    ●برنامه‌های کاهش وزن – برنامه‌های سازمان‌یافته مانند Weight Watchers، Overeaters Anonymous، و Take Off Pounds Sensibly (TOPS) برای برخی افراد کار می‌کنند. مانند همه برنامه های کاهش وزن، اگر تغییرات طولانی مدت در نحوه غذا خوردن خود ایجاد کنید، به احتمال زیاد با این برنامه ها موفق خواهید شد.

    ورزش و حرکت  –  در حالی که ورزش به تنهایی منجر به کاهش وزن نمی شود، انجام فعالیت بدنی منظم فواید سلامتی بسیاری دارد. علاوه بر بهبود سلامت جسمانی، استرس را نیز کاهش می دهد. برای به دست آوردن این مزایا، نیازی به انجام ورزش های شدید یا رفتن روزانه به باشگاه ندارید. حتی تغییرات کوچک، مانند رفتن از پله ها به جای آسانسور و اطمینان از بلند شدن مکرر اگر پشت میز کار می کنید، می تواند سلامت شما را بهبود بخشد.

    اگر علاقه مند به شروع یک برنامه ورزشی هستید اما مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند کمک کند.

    عادات غذایی خود را تغییر دهید

    کالری واحدی از انرژی است که در غذا یافت می شود. بدن شما برای عملکرد به کالری نیاز دارد. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، هدف هر برنامه غذایی سوزاندن کالری بیشتر از آنچه می خورید است.

    سرعت کاهش وزن با کالری دریافتی به عوامل مختلفی مانند سن، جنس و وزن اولیه بستگی دارد. به طور کلی:

     ● متابولیسم افراد مسن نسبت به جوانان کندتر است، بنابراین کاهش وزن زمان بیشتری طول می کشد.

     ● مردان هنگام رژیم گرفتن نسبت به زنان با قد و وزن مشابه وزن بیشتری از دست می دهند. این به این دلیل است که آنها توده عضلانی بیشتری دارند که انرژی بیشتری مصرف می کند.

    ● افرادی که به شدت اضافه وزن دارند سریعتر از افرادی که اضافه وزن جزئی دارند وزن کم می کنند.

    چقدر کالری نیاز دارم؟ 

      تعداد کالری مورد نیاز شما در روز به وزن فعلی (یا هدف)، جنسیت و سطح فعالیت شما بستگی دارد. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به شما کمک کند تا این عدد و نحوه تغییر رژیم غذایی خود را بر این اساس تعیین کنید.

    به طور کلی، بهتر است غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین کافی باشند. سعی کنید از مصرف الکل، نوشیدنی های شیرین شده با شکر (نوشابه های گازدار و میوه ها) و شیرینی ها (آب نبات، کیک، کلوچه) اجتناب کنید یا حداقل آن را محدود کنید، زیرا آنها کالری دارند اما به طور کلی فاقد مواد مغذی مهم هستند.

    رژیم های غذایی کنترل شده

      یک راه ساده برای رژیم گرفتن، خرید غذاهای از پیش بسته بندی شده، مانند وعده های غذایی کم کالری منجمد یا نوشیدنی ها یا بارهای کنسرو شده جایگزین وعده غذایی است. یک برنامه غذایی معمولی برای یک روز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    ●یک نوشیدنی جایگزین وعده غذایی یا بار صبحانه برای صبحانه

    ●یک نوشیدنی جایگزین وعده غذایی یا یک وعده غذایی کم کالری منجمد (250 تا 350 کالری) برای ناهار

    ●یک وعده غذایی کم کالری منجمد یا سایر وعده های غذایی از پیش بسته بندی شده با کالری کنترل شده، همراه با سبزیجات اضافی برای شام

    این به شما 1000 تا 1500 کالری در روز می دهد.

    رژیم غذایی کم چرب  –  برای کاهش میزان چربی در رژیم غذایی خود، می توانید:

    ●غذاهای کم چرب بخورید. می توانید به برچسب تغذیه نگاه کنید تا ببینید هر وعده غذا چقدر چربی دارد (

     اگر رژیم غذایی کم چرب را امتحان می کنید، باید میزان کربوهیدرات های سالم را در رژیم غذایی خود افزایش دهید (به عنوان مثال، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات).

    رژیم کم کربوهیدرات  –  رژیم‌های کم کربوهیدرات (مثلاً رژیم اتکینز، رژیم غذایی ساحل جنوبی یا رژیم «کتوژنیک») برای کاهش وزن مؤثر هستند و به روش‌های محبوب برای کاهش وزن سریع تبدیل شده‌اند.

    ● با یک رژیم کم کربوهیدرات، شما بین 60 تا 130 گرم کربوهیدرات در روز می خورید.

     ● با یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار کم، شما بین 0 تا 60 گرم کربوهیدرات در روز می خورید (یک رژیم غذایی استاندارد حاوی 200 تا 300 گرم کربوهیدرات است).

    کربوهیدرات ها در میوه ها، سبزیجات، غلات (از جمله نان، برنج، ماکارونی و غلات)، نوشیدنی های الکلی و محصولات لبنی یافت می شوند. گوشت و ماهی حاوی کربوهیدرات بسیار کمی هستند. اگر رژیم غذایی کم کربوهیدرات را امتحان می کنید، مهم است که انتخاب های سالمی برای چربی و پروتئین داشته باشید (مانند ماهی، آجیل، لوبیا). خوردن مقدار زیادی چربی های اشباع شده (که در کره و گوشت قرمز وجود دارد) می تواند سطح کلسترول شما را افزایش دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

    رژیم غذایی مدیترانه ای  –  اصطلاح “رژیم غذایی مدیترانه ای” به روشی از غذا خوردن اشاره دارد که در مناطق زیتون در اطراف دریای مدیترانه رایج است. اگرچه در رژیم غذایی مدیترانه ای تغییراتی وجود دارد، اما شباهت هایی نیز وجود دارد. بیشتر رژیم های مدیترانه ای عبارتند از:

    ●سطح بالایی از چربی‌های تک غیراشباع (از روغن زیتون یا کانولا، گردو، گردو، گردو، بادام) و سطح پایین چربی‌های اشباع شده (از کره).

    ●مقدار زیادی سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات (7 تا 10 وعده میوه و سبزیجات در روز).

    ●مقدار متوسطی از شیر و محصولات لبنی، بیشتر به شکل پنیر. از محصولات لبنی کم چرب (شیر بدون چربی، ماست بدون چربی، پنیر کم چرب) استفاده کنید.

    ●مقدار نسبتاً کم گوشت قرمز و فرآورده های گوشتی. ماهی یا مرغ را جایگزین گوشت قرمز کنید.

    ●برای کسانی که الکل می نوشند، مقدار کمی (عمدتا به عنوان شراب قرمز) ممکن است به محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی کمک کند. مقدار متوسط آن تا یک (4 اونس) لیوان در روز برای زنان و حداکثر تا دو لیوان در روز برای مردان است.

    کدام رژیم غذایی بهتر است؟

      مطالعاتی که انواع مختلف رژیم‌های غذایی را با هم مقایسه می‌کنند، یک «بهترین» رژیم کاهش وزن را برای همه افراد پیدا نکرده‌اند. با این حال، اگر بتوانید به آن پایبند باشید، هر رژیم غذایی به کاهش وزن کمک می کند. پیروی از یک رژیم غذایی بسیار محدود ممکن است به کاهش سریع وزن شما کمک کند، اما به محض اینکه رژیم را متوقف کنید، بازگشت وزن آسان است. بنابراین، مهم است که یک برنامه غذایی را انتخاب کنید که شامل غذاهایی باشد که دوست دارید.

    رژیم‌های مد روز 

      رژیم‌های «مد» اغلب وعده کاهش وزن سریع (بیش از 1 تا 2 پوند در هفته) را می‌دهند و ممکن است ادعا کنند که نیازی به ورزش یا ترک غذاهای مورد علاقه‌تان ندارید. برخی از رژیم های مد روز هزینه زیادی دارند زیرا باید برای سمینارها، قرص ها یا غذاهای بسته بندی شده هزینه کنید. رژیم‌های غذایی مد روز معمولاً فاقد هرگونه شواهد علمی مبنی بر ایمن و مؤثر بودن آن‌ها هستند، در عوض بر عکس‌ها یا گواهی‌های «قبل» و «بعد» تکیه می‌کنند.

    معمولاً رژیم هایی که به نظر خیلی خوب به نظر می رسند درست نیستند. این طرح ها اتلاف وقت و هزینه هستند و توصیه نمی شوند. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به شما کمک کند یک راه ایمن و موثر برای کاهش وزن و حفظ آن پیدا کنید.

    داروهای کاهش وزن

    زمانی که دارو همراه با رژیم غذایی، ورزش و تغییرات سبک زندگی استفاده شود، ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد. با این حال، درک خطرات، مزایا و محدودیت های این داروها مهم است. آنها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند که ممکن است آزاردهنده باشد و در بسیاری از موارد داده های ایمنی طولانی مدت محدود است. علاوه بر این، این داروها ممکن است تحت پوشش بیمه نباشند و گران باشند. اگرچه داروهای کاهش وزن ممکن است به شما در رسیدن به وزن “رویایی” خود کمک نکنند، اما می توانند خطر ابتلا به دیابت یا بیماری قلبی را کاهش دهند.

    داروهای کاهش وزن ممکن است برای افرادی که نتوانسته اند با رژیم غذایی و ورزش وزن کم کنند و دارای موارد زیر هستند توصیه شود:

    ●شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بیشتر

     ● میزان BMI  بین 27 تا 29.9 و مشکلات پزشکی دیگری مانند دیابت، کلسترول بالا یا فشار خون بالا دارند.

    برخی از داروهای کاهش وزن موجود در زیر مورد بحث قرار گرفته اند. پزشک شما می تواند با شما در مورد داروهای مختلف و گزینه های شما بر اساس وضعیت، سابقه پزشکی و ترجیحات شما صحبت کند. اگر دارویی را برای کاهش وزن امتحان می‌کنید و اثر نمی‌گذارد یا عوارض جانبی شما را آزار می‌دهد، پزشک ممکن است دارو یا ترکیبی از داروها را امتحان کنید.

     1_ آگونیست های گیرنده GLP-1 –  آگونیست های گیرنده پپتید 1 شبه گلوکاگون (GLP-1) داروهایی هستند که از طریق تزریق زیر پوست در شکم، ران یا بازو تجویز می شوند. آنها در درمان دیابت استفاده می شوند. آنها با افزایش ترشح انسولین در پاسخ به یک وعده غذایی و کند کردن هضم عمل می کنند. آنها همچنین ممکن است مزایای قلبی عروقی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 داشته باشند.

    در ایالات متحده، آگونیست‌های گیرنده GLP-1 لیراگلوتید و سماگلوتید نیز برای درمان چاقی در افراد بدون دیابت تأیید شده‌اند. لیراگلوتاید (نام تجاری: Saxenda) یک بار در روز تزریق می شود، در حالی که سماگلوتاید (نام تجاری: Wegovy) یک بار در هفته تزریق می شود. هر دو دارو با دوز کم شروع می شوند و سپس به تدریج افزایش می یابند تا عوارض جانبی مانند حالت تهوع به حداقل برسد.

    لیراگلوتاید و سماگلوتاید داروهای کاهش وزن بسیار موثری هستند. در مطالعاتی که استفاده از این داروها را به همراه تغییرات سبک زندگی ارزیابی می‌کردند، افراد با مصرف یک سال یا بیشتر، ۷ تا ۱۶ درصد وزن بدن خود را از دست دادند. به نظر می رسد سماگلوتید باعث کاهش وزن بیشتر از لیراگلوتاید می شود.

    عوارض جانبی آگونیست های گیرنده GLP-1 به ویژه در دوزهای بالاتر شایع است و ممکن است شامل تهوع، استفراغ یا اسهال باشد. ممکن است به دلیل عوارض جانبی نتوانید دوز توصیه شده دارو را تحمل کنید، اما ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است توصیه کند در صورت کاهش وزن، مصرف آن را با دوز کمتر ادامه دهید.

    آگونیست های گیرنده GLP-1 نباید در دوران بارداری و اگر سابقه پانکراتیت یا سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان مدولاری تیروئید یا اختلالی به نام نئوپلازی غدد درون ریز متعدد دارید، مصرف نشود. اگر دیابت دارید و از داروهای دیگری برای کمک به کنترل قند خون خود استفاده می کنید، پزشک شما می خواهد قند خون شما را از نزدیک کنترل کند و ممکن است دوز سایر داروهای دیابت شما را در حین مصرف آگونیست GLP-1 کاهش دهد. (به “آموزش به بیمار: دیابت نوع 2: درمان (فراتر از اصول)” مراجعه کنید.)

    2_ داروی اورلیستات  Orlistat

      دارویی است که میزان چربی جذب شده توسط بدن شما را از غذاهایی که می خورید کاهش می دهد. یک نسخه با دوز کمتر (نام تجاری: Alli) بدون نسخه در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده در دسترس است. دوز توصیه شده نسخه تجویزی یک کپسول سه بار در روز، همراه با غذا مصرف می شود. اگر یک وعده غذایی را حذف می کنید یا اگر وعده غذایی حاوی چربی نیست، می توانید یک دوز را حذف کنید.

    پس از یک سال درمان با اورلیستات همراه با تغییرات سبک زندگی، میانگین کاهش وزن تقریباً 8 تا 10 درصد وزن اولیه بدن است. سطح کلسترول اغلب بهبود می یابد و فشار خون گاهی اوقات کاهش می یابد. در افراد مبتلا به دیابت، اورلیستات ممکن است به کنترل سطح قند خون کمک کند.

    عوارض جانبی ممکن است شامل گرفتگی معده، گاز، اسهال، نشت مدفوع، یا مدفوع چرب باشد. این مشکلات زمانی که اورلیستات را همراه با یک وعده غذایی پرچرب مصرف می کنید بیشتر است (اگر بیش از 30 درصد کالری موجود در وعده غذایی از چربی باشد). عوارض جانبی معمولاً با یادگیری اجتناب از غذاهای پرچرب بهبود می یابند. آسیب شدید کبدی به ندرت در افرادی که اورلیستات مصرف می کنند گزارش شده است، اما مشخص نیست که آیا اورلیستات باعث مشکلات کبدی شده است یا خیر.

    3_ فنترمین  –  فنترمین (با نام‌های تجاری: Adipex-P، Lomaira) دارویی است که با ایجاد احساس سیری سریع‌تر پس از خوردن غذا، مصرف غذا را کاهش می‌دهد. فنترمین به دلیل پتانسیل سوء مصرف، توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (ایالات متحده) به عنوان یک ماده کنترل شده طبقه بندی می شود، اگرچه میزان واقعی مشاهده شده سوء مصرف بسیار پایین است. این دارو به طور گسترده ای تجویز شده برای کاهش وزن تک عاملی در ایالات متحده است.

    در کارآزمایی‌های بین 12 تا 36 هفته، بیمارانی که فن‌ترمین مصرف می‌کردند به طور متوسط حدود 15 تا 17 پوند (7 تا 8 کیلوگرم) از دست دادند. فنترمین ممکن است باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما را برای این عوارض جانبی در حین مصرف دارو تحت نظر خواهد داشت. علاوه بر این، فنترمین ممکن است باعث بی خوابی، خشکی دهان، یبوست و عصبی شود. اگر بیماری قلبی، فشار خون بالا کنترل نشده، پرکاری تیروئید یا سابقه سوء مصرف مواد دارید، نباید فنترمین مصرف کنید.

    فنترمین یک یا دو بار در روز مصرف می شود و برای استفاده کوتاه مدت (کمتر از 12 هفته) در نظر گرفته شده است. اگر بعد از 12 هفته حداقل 5 درصد از وزن اولیه بدن خود را از دست ندهید، باید دارو را قطع کنید و با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد گزینه های دیگر صحبت کنید.

    4_ فنترمین-توپیرامات  –  فنترمین و توپیرامات با رهش طولانی به صورت ترکیبی به صورت یک کپسول (نام تجاری: Qsymia) در دسترس هستند. توپیرامات برای پیشگیری از سردردهای میگرنی و برای درمان تشنج در افراد مبتلا به صرع استفاده می شود. افرادی که توپیرامات را برای این نشانه ها مصرف می کنند وزن خود را کاهش می دهند، اما نحوه عملکرد آن نامشخص است. افرادی که از این داروی ترکیبی استفاده می کنند تقریباً 8 تا 10 درصد وزن اولیه بدن خود را پس از یک سال از دست می دهند.

    دوز فنترمین-توپیرامات معمولاً به تدریج افزایش می یابد، در حالی که کاهش وزن کنترل می شود. اگر بعد از 12 هفته با بالاترین دوز، 5 درصد از وزن اولیه بدن خود را از دست ندهید، فنترمین-توپیرامات باید به تدریج قطع شود، زیرا قطع ناگهانی توپیرامات می تواند باعث تشنج شود.

    شایع ترین عوارض جانبی خشکی دهان، یبوست و احساس “سوزن و سوزن” پوست است. همچنین خطر مشکلات روانپزشکی (مانند افسردگی، اضطراب) و شناختی (مثلاً اختلال در توجه) وجود دارد. این خطر با دوزهای بیشتر دارو افزایش می یابد. اگرچه فنترمین-توپیرامات فشار خون را اندکی بهبود می بخشد، اما با افزایش ضربان قلب نیز همراه است.

    فنترمین-توپیرامات نباید در دوران بارداری به دلیل خطر نقص مادرزادی استفاده شود. افرادی که ممکن است باردار شوند باید قبل از شروع این دارو (و پس از آن هر ماه) تست بارداری انجام دهند تا از باردار نبودن خود اطمینان حاصل کنند. همچنین نباید در افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی (فشار خون بالا یا بیماری عروق کرونر قلب) استفاده شود.

    5_ بوپروپیون-نالترکسون  –  بوپروپیون دارویی است که برای درمان افسردگی و جلوگیری از افزایش وزن در افرادی که سعی در ترک سیگار دارند استفاده می شود. نالترکسون دارویی است که برای درمان وابستگی به الکل و مواد مخدر استفاده می شود. افرادی که ترکیبی از بوپروپیون-نالترکسون (نام تجاری: Contrave) مصرف می کردند، تقریباً 5 تا 6 درصد وزن اولیه بدن خود را پس از یک سال از دست دادند. عوارض جانبی شایع عبارتند از تهوع، سردرد، یبوست، بی خوابی، استفراغ، سرگیجه و خشکی دهان. دوز بوپروپیون-نالترکسون به تدریج طی چهار هفته افزایش می یابد. اگر بعد از 12 هفته حداقل 5 درصد از وزن اولیه بدن خود را از دست ندهید، دارو را باید قطع کنید زیرا سود آن بعید است.

    بوپروپیون-نالترکسون نباید در افراد مبتلا به فشار خون بالا کنترل نشده، اختلال تشنج یا اختلال خوردن استفاده شود. همچنین نباید توسط افرادی که برخی از داروهای دیگر، از جمله داروهای حاوی بوپروپیون، مواد افیونی مزمن (مواد مخدر)، یا مهارکننده های مونامین اکسیداز را مصرف می کنند (یا اخیراً مصرف کرده اند) استفاده شود.

    مکمل های غذایی توصیه نمی شود

    مکمل های غذایی به طور گسترده توسط افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند استفاده می شود. با این حال، پزشکان استفاده از آنها را توصیه نمی کنند زیرا برخی از مکمل ها ناایمن هستند و سایر مکمل ها به دقت مورد مطالعه قرار نگرفته اند و هیچ مدرکی مبنی بر ایمن یا موثر بودن آنها وجود ندارد.

    ممکن است در مورد برخی از مکمل های غذایی زیر شنیده باشید که اغلب برای کاهش وزن تبلیغ می شوند. هیچ یک از این موارد توصیه نمی شود:

    ● افدرا، یک ترکیب مربوط به افدرین، به دلیل نگرانی های ایمنی دیگر در ایالات متحده موجود نیست. بسیاری از قرص های رژیم غذایی بدون نسخه قبلاً حاوی افدرا بودند. اگرچه برخی مطالعات نشان داده اند که افدرا به کاهش وزن کمک می کند، اما می تواند عوارض جانبی جدی (علائم روانپزشکی، تپش قلب، و ناراحتی معده) از جمله مرگ داشته باشد.

     ● دو مکمل از برزیل، Emagrece Sim (همچنین به عنوان قرص رژیم غذایی برزیلی شناخته می شود) و مکمل غذایی Herbathin، حاوی داروهای تجویزی هستند و باید از مصرف آنها اجتناب شود.

    ●پرتقال تلخ ( Citrus aurantium ) می تواند ضربان قلب و فشار خون شما را افزایش دهد و توصیه نمی شود.

    ●اطلاعات کافی در مورد ایمنی و اثربخشی برای توصیه کیتوزان، کروم، چای سبز، هودیا گوردونی ، اسید هیدروکسی سیتریک یا اسید لینولئیک مزدوج وجود ندارد.

    ●گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) یک داروی هورمونی است که معمولاً به صورت تزریقی تجویز می‌شود و در صورت ترکیب با رژیم غذایی بسیار کم کالری، به عنوان یک کمک کاهش وزن تبلیغ می‌شود. مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می دهد hCG موثرتر از دارونما نیست. بنابراین، توصیه نمی شود.

    روش های کاهش وزن

    جراحی چاقی (کاهش وزن) ممکن است در شرایط خاصی یک گزینه باشد، اگر فرد قادر به کاهش وزن با تغییر سبک زندگی و داروها نباشد. انواع مختلفی از جراحی چاقی وجود دارد. اطلاعات دقیق تر در مورد روش های کاهش وزن به طور جداگانه در دسترس است.

    منبع

    https://www.uptodate.com

    ما از ایده‌های ناب شما استقبال می‌کنیم، اگر ایده‌ای دارید با ما در میان بگذارید

    09120126891

    info@elmpajooh.ac.ir

    مشهد، میدان هنرستان،شهید فکوری 30، پلاک 201، طبقه اول