دکتر مسعود شهابیان در رسانه ها؛ گزارش خبرگزاری فارس از اختراعات و پژوهش ها
انعکاس فعالیت های پژوهشی، نویسندگی و کتابها و اختراعات دکتر مسعود شهابیان در خبرگزاری فارس
دکتر مسعود شهابیان در رسانه ها؛

  • 2,159
  • 36

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

    خبرگزای فارس در گزارشی؛ برخی از اختراعات و پژوهش های دکتر مسعود شهابیان را معرفی نمود. قسمتی از مصاحبه انجام شده به شرح زیر است.

    اختراع برای کاهش درد و استرس زایمان

    شهابیان با اشاره به جزئیات این اختراع‌ گفت: در سال ۹۶ طی همکاری که با گروه زنان و زایمان بیمارستان قائم (عج) مشهد انجام گرفت، پروژه‌ای با عنوان «زایمان‌یار» مطرح شد تا بتوانیم فرایند زایمان طبیعی را در مادران مدیریت و به کمک علوم مدرن، استرس و درد مادر را حین زایمان کاهش دهیم. از آنجایی که در حین زایمان، مادران ترس، اضطراب و درد فراوانی را تحمل می‌کنند، این دستگاه به کمک تکنیک های علوم شناختی موجب می شود مادران به لحاظ روانی آمادگی زایمان طبیعی را داشته باشند و به کمک تکنیک‌های فیزیوتراپی دردی که در ناحیه کمر ایجاد می شود، کاهش بیابد.

    وی ادامه داد: یکی از مشکلات سیستم درمانی کشور، افزایش میزان زایمان‌های سزارین نسبت به سایر کشورهاست؛ این امر طبیعی نیست زیرا هم عوارض زیادی برای مادر به همراه دارد و هم طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی باید  تعداد محدودی از  زایمان‌ها به صورت سزارین انجام شود. از این‌ رو تلاش کردیم به کمک این دستگاه نارضایتی مادر را به حداقل ممکن رسانده و دردهای ناشی از انجام زایمان طبیعی را بکاهیم و تا این امر به یک تجربه خوشایند برای مادر تبدیل شود. مطالعات تئوریک این طرح یک سال به طول انجامید و یک گروه 25 نفره کار تحقیقاتی آن را به عهده گرفتند و ساخت آن نیز یک سال و نیم به طول انجامید؛ بالغ بر ۴۸ نمونه در این مدت ساخته شد تا در نهایت به آنچه که مدنظر بود رسیدیم و سپس مجوز ثبت اختراع آن را از اداره مالکیت معنوی ایران دریافت کردیم.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر نمونه اولیه این طرح ساخته شده است، گفت: از سال گذشته و مصادف با همه‌گیری ویروس کرونا متأسفانه امکان انجام تحقیقات انسانی آن فراهم نشد و امیدواریم بعد از کاهش خطر بیماری کرونا تحقیقات انسانی آن نیز به اجرا شود. همچنین تاکنون مشابه این دستگاه با امکانات کمتر در کشورهای ایتالیا و کره‌جنوبی ساخته شده و در مطالعات انجام گرفته، میزان هزینه اثربخشی قابل قبولی داشته، فرضیه و پیش‌بینی ما این است که این دستگاه نیز بتواند تأثیر مناسبی در میزان کاهش عوارض زایمانی و کاهش میزان سزارین داشته باشد.

    http://fna.ir/f1xmg1

    ما از ایده‌های ناب شما استقبال می‌کنیم، اگر ایده‌ای دارید با ما در میان بگذارید

    09120126891

    info@elmpajooh.ac.ir

    مشهد، میدان هنرستان،شهید فکوری 30، پلاک 201، طبقه اول